Psoas; de ligging

 

Ligging van de Psoas-spier

De Psoas (uitgesproken als: So As) bevindt zich op de zwaartekracht middellijn achter de buikspieren diep in de kern van de buik. De Psoas is als een slinger; 'Pendulum’ die zich uitstrekt van de Solar plexus / zonnevlecht ( het gebied boven je navel) naar het bovenbeen. Waardoor het been tijdens het lopen vrij kan 'slingeren'. Het beïnvloedt elk aspect van je gezondheid en ( emotioneel) welzijn.

Een gezonde, dynamische Psoas is essentieel voor:

  • Skelet balans / evenwichtige stand van je algehele skelet.
  • Flexibiliteit
  • Bewegingsbereik
  • Rotatie van de gewrichten.
  • Orgaan functie
  • Ademen
  • Circulatie
  • (Bij) Niergezondheid
  • Een goed werkend zenuwstelsel
  • Emotionele stabiliteit
  • Natuurlijke geboorte

Bovendien helpt het werken met de Psoas om spanningen en een groot aantal spier- en skeletcompensaties gaandeweg te verbeteren. Het verkrijgen én behouden van een soepele, 'sappige' Psoas is van vitaal belang om te herstellen van symptomen en aandoeningen zoals:

  • Pijn in de onderrug
  • Ischias
  • Overmatige menstruatiekrampen
  • Spanning en pijn in bekken en heup (kom)
  • Rugpijn
  • Scoliose
  • Knie-, nek- schouder- en enkelspanning
  • Blaasstoornissen
  • Spijsverteringsproblemen

De Psoas drukt het aangeboren gevoel van veiligheid van een persoon uit. Het is een onwillekeurige spier die instinctief en emotioneel responsief is. De Taoïsten noemen de Psoas ook wel de 'Spier van de Ziel'.

Door middel van bewustwording ( niet van buitenaf), door je innerlijk af te stemmen op de Psoas, kan je een diep gevoel van rust, integriteit en 'empowerment ', innerlijke kracht krijgen.

Een gezonde, soepele, 'sappige' Psoas betekent voor veel mensen ook een gezonde rug. De Psoas ligt diep in je lichaam en beïnvloedt voor een groot deel de uitlijning / balans van je bekken en ruggengraat. Het zacht voelen in het bekken, ontspannen van de Psoas, zonder manipulatie; trekken of duwen, hydrateren en voeden zijn de sleutel naar optimale balans. De Psoas heeft invloed op hoe goed je je voelt en hoe je kunt ontspannen.

Stijfheid; 'droogte' in de Psoas komt veel voor, ook bij mensen met een actieve levensstijl. Het kan leiden tot fysieke klachten aan o.a. de rug, knieën en heupen. Steeds meer lichaamswerkers onderkennen de belangrijke rol van de Psoas.

De Psoas spiergroep zorgt er voor dat we rechtop kunnen lopen en dat het bekken in balans is. Een ontspannen, soepele, Psoas houdt de wervelkolom soepel en recht. De nieren liggen voor de Psoas. De nieren houden negatieve emoties angst en schrik vast waardoor de nieren koud worden. Een warme, soepele Psoas maakt die emoties vrij.

Deze invloed is ook omkeerbaar: De nieren zijn verbonden met het hart.

De koele nier energie kan het vuur van het hart temperen terwijl het vuur van het hart, de koele nieren kunnen verwarmen. Het middenrif maakt de ademhaling mogelijk. Door de beweging van het diafragma balanceert het vuur in het hart met het water in de nieren. Blokkades in deze zone geven een slechte ademhaling en longfunctie, slechtere samenwerking tussen hart en nieren.
Door een goede beweging van het middenrif worden de organen goed gemasseerd.
Dit helpt het hart bij rondpompen van het bloed.
Een goede ademhaling helpt ook bij het afscheiden van gifstoffen en negatieve emoties.

Bron: Liz Koch ( coreawareness) en Inge Maassen ( Healing dao)

Foto: J. Alzate